امروزه حمل و نقل یکی از اجزاء مهم اقتصاد ملی محسوب می گردد و به دلیل داشتن نقش زیربنایی تأثیر فراوانی بر فرآیند رشد اقتصادی کشور دارد. این بخش دربرگیرنده فعالیت هایی است که به شکلی گسترده در تمامی زمینه های تولید، توزیع و مصرف کالا و خدمات جریان داشته و در مجموعه فعالیت های اقتصادی نقش غیرقابل انکاری برعهده دارد. در اين ميان راه آهن به عنوان يك مكانيسم كارآمد در زمينه حمل و نقل درون شهري و برون شهري در كشورهاي توسعه يافته و كشورهاي در حال توسعه شناخته مي شود.
از این رو شرکت تکتا افق برگزیده پارس با اخذ مجوز از سازمان راه آهن کل کشور ، دپارتمان راه آهن را راه اندازی و آموزش های تخصصی مورد نیاز را با استفاده از اساتید مجرب در این حوزه برگزار می کند.گواهینامه های دوره های آموزشی و تخصصی مستقیما توسط سازمان راه آهن کل کشور صادر می شود.
دوره های عمومی و تخصصی راه آهن در حوزه های زیر برگزار می شود:
– ارتباطات و علائم الکتریکی
– سیر و حرکت و بازرگانی و مسافربری
– خط و سازه های فنی
– ناوگان
– اداری و مالی
– فناوری اطلاعات
– عمومی و فرهنگی
– آمورش ایمنی
مخاطبان دوره های تخصصی راه آهن:
» متصدیان ترافیک و ماموران مانور
» مهندسان و ناظران بر ناوگان های راه آهن
» فراگیران و دانش پذیران در هنرستان های راه آهن
» دانشجویان و فارغ التحصیلان رشته راه آهن و رشته های مرتبط
» مدیران و کارشناسان خطوط ریلی و واگن های بین المللی و خارجی
» شرکت ها و اشخاص حقیقی صاحبان خطوط و واگن و تامین نیرو و خدمات باری و مسافری
» لوکوموتیورانان ،سوزن بانان، مانورچیان (سر مانورچی) ، ناظران قطارهای مسافری و باری و حمل کالا
» مدیران و مهندسان و کارشناسان تعمیرات و نگهداری و بازرسی خطوط ریلی و راه آهن و قطارهای بازی
» کارشناسان و مدیران ایمنی و امداد و نجات و فوریت های پزشکی در شرکت های راه آهن مسافری و حمل کالا و ریلی، دارندگان ناوگان و خطوط و واگن و شرکت های خدمات راه آهن
اهمیت راه آهن:
درجهان امروز، حمل و نقل ريلي از جمله بخش هاي زيربنايي اقتصاد است كه فرآيند توسعه اقتصادي را تحت تاثير قرارداده و اساس مبادلات بازرگاني و كليد توسعه اقتصادي و اجتماعي است.برخي متخصصان حمل و نقل براين باورند كه بين كارآيي در بخش حمل و نقل و كارآيي عمومي اقتصاد و رشد اقتصادي، رابطه اي مستقيم وجود دارد و حمل و نقل را واسطه ميان فعاليت هاي كشاورزي، صنعتي، بازرگاني و خدماتي در سطح ملي و بين المللي مي دانند.
حمل و نقل ريلي از جمله بخش هاي زيربنايي اقتصاد است كه فرآيند توسعه اقتصادي را تحت تاثير قرارداده و اساس مبادلات بازرگاني و كليد توسعه اقتصادي و اجتماعي است.
به اعتقاد بسياري از اقتصاددانان بين المللي، مطالعات انجام شده در سطح كلان اقتصادي برخي كشورها نشان مي دهد كه سرمايه گذاري در حمل ونقل ريلي موجب افزايش رشد اقتصادي اين كشورها شده و با افزودن بر بازدهي اجتماعي در سرمايه گذاري هاي خصوصي موجبات سرمايه گذاري درزيرساخت هاي حمل و نقل را فراهم آورده است.
قطارها با توجه به عدم ايجاد آلودگي هوايي و صوتي، دوستدار محيط زيست نيز هستند كه با افزايش سرعت سفر، مطلوبيت بيشتري براي مسافران داشته و خواهند داشت. از اين رو مي توان از قطارها به عنوان گزينه اي بسيار مناسب در توسعه ي پايدار نام برد.
صنعت حمل ونقل ريلي در ايران نيز طي دوران مختلف، با فراز و فرودهايي همراه بوده و هدف اصلي آن، تلاش براي رسيدن به جايگاهي مطلوب و فردايي بهتر است و با توجه به موقعيت سوق الجيشي كشور درمنطقه، ايجاد سيستم حمل و نقل ريلي كارآمد درتوسعه اقتصادي اجتماعي، جايگاه و نقش ويژه اي دارد.
در ادامه اسامی شرکت های حمل و نقل ریلی بخش غیر دولتی فعال در زمینه جابه جایی کالا و مسافر را می بینیم:
۱-در زمینه جابه جایی کالا:
– فولاد ریل جنوب
– ترکیب حمل و نقل
– آسیا سیر ارس
– سمند ریل
– حمل و نقل چند وجهی سایپا (سایپا لجستیک)
– بهتاش سپاهان
– ریل ترابر فجر
– توکا ریل
– کاردان ریل کالا
– ریلی نیرو
– ریل کاران ورسک
– راه آهن حمل و نقل
– خدمات مهندسی ساختمان و تاسیسات راه آهن (بالاست)
– بوتان گاز
– پارسیان ریل شرق
۲- در زمینه جابجایی مسافر :
– راه آهن شرقی بنیاد
– رعد تبریز
– ریل سیر کوثر
– ریل ترابر سبا
– قطارهای مسافری جوپار
– قطارهای مسافری رجا
– شرکت ریل پرداز نوآفرین
– مهتاب سیر جم
– نورالرضا(توسعه ترابر ریلی ایرانیان)
– وانیا ریل
– هستیا
– راه آهن حمل و نقل(قطار پرستو)
بازارکار راه اهن:
مهندسی راه آهن از مهم ترین و اصلی ترین تخصص های لازم جهت ایجاد، نگهداری و توسعه سیستم حمل و نقل ریلی هر کشور محسوب می شود. مهندس راه آهن به برنامه ریزی، طراحی، مدیریت، ساخت و نگهداری خطوط ریلی، انواع ماشین های ریلی و سیستم حمل و نقل ریلی می پردازد.
مهندسان راه آهن هر یک دارای تخصص ویژه ای می باشند. در کشور ما سه تخصص اصلی وجود دارد که مهندسی خط و سازه های ریلی، مهندسی ماشین های ریلی و مهندسی سیستم حمل و نقل ریلی می باشند.
با توجه به تازه تأسیس بودن این رشته و با توجه به اینکه نظام حرکت ریلی کشور نیاز به متخصصانی کارآمد در این زمینه دارد، به نظر میرسد نیاز به فارغالتحصیلان این رشته بیش از هر رشتهای انکارناپذیر است.
مهندس راه آهن می تواند در راه آهن جمهوری اسلامی ایران ، مترو ، شرکت های وابسته ، کارخانجات واگن و لوکوموتیو سازی ، شرکت های مشاوره مهندسی ، موسسات پژوهشی و … استخدام شود.
علیرغم اینکه عامل اصلی پیشرفت و توسعه ناوگان ریلی کشور، وجود نیروهای متخصص در این حوزه است ، در بسیاری از بخش های راه آهن ، مهندس راه آهن هنوز به طور کامل شناخته شده نیست.در بسیاری از استخدام ها برای امور تخصصی راه آهن ، فارغ التحصیلان و متخصصان سایر رشته ها از جمله مهندسی مکانیک ، مهندسی صنایع ، مهندسی عمران و … جذب می شوند.
در صورتی که مرتبط ترین و مهم ترین تخصص، مهندسی راه آهن می باشد. این امر نیاز به فرهنگ سازی و تلاش مضاعف متخصصان این حوزه برای شناساندن حرفه خود و البته توجه ویژه مسئولان دارد.
روند خصوصی سازی در بخش حمل و نقل ریلی کشور شروع شده و رو به رشد است. با ورود شرکت های خصوصی امید است فرصت های شغلی بیشتری پیش روی مهندسان قرار گیرد.
برگزاری دوره های برون سازمانی :
سازمان ها می توانند دوره های آموزشی راه آهن را در شرکت خود برگزار نمایند.این امر در زمان و هزینه شما صرفه جویی قابل توجهی دارد. لذا در صورت نیاز به برگزاری دوره های تخصصی حوزه راه آهن در سازمان شما ، فرم ذیل را تکمیل نمایید.
برای دسترسی به فرم درخواست دوره کلیک کنید
این دپارتمان در بخش های زیر فعالیت داشته و امکان ارائه خدمات تخصصی آموزشی و مشاوره دارد :
کلیه سازمان ها و درخواست کنندگان عزیز می توانند جهت اجرای پروژه های راه آهن ، با استفاده از تیم تخصصی شرکت تکتا افق برگزیده پارس این راه را هموار و تسریع نموده و از خدمات ما جهت پیشبرد اهداف با بهره وری و اثربخشی بیشتر استفاده نمایند .
دوره های آموزشی :♦ آشنایی با سیستم گراف مکانیزه سیر و حرکت♦ آشنایی با محلی نمودن ایستگاه های علائمی تحت پوشش RC , CTC♦ مروری بر علائم الکتریکی و آیین نامه علامات ویژه مشاغل عملیاتی♦ آموزش و بازآموزی مقررات علامات♦ آموزش و بازآموزی مقررات عمومی سیر و حرکت مرحله اول♦ آموزش و بازآموزی مقررات عمومی سیر و حرکت مرحله دوم♦ آشنایی با لوکوموتیوهای میکروپروسسوری MP♦ بکارگیری نکات ایمنی و نحوه صحیح بستن قلاب انواع لوکوموتیوها♦ عوامل موثر در خروج از خط قطارها و انواع روش های بازگردان قطار خط به خط♦ آشنایی با پدال ایمنی و مدار پدال ایمنی و نحوه ریست کردن♦ آشنایی با لوکوموتیو MP♦ بازآموزی اجباری لوکوموتیورانان♦ مقررات فنی ترانزیت♦ آشنایی با پدال ایمنی هوشمند لوکوموتیوها♦ آشنایی با سرعت های دیجیتالی موج پیام آور♦ آشنایی با انواع تجهیزات الکترونیکی و الکتریکی لوکوموتیوها♦ آشنایی با ایونت رکورد و سرعتهای زیستی♦ تحلیل انواع ایونت لوکوموتیو زیستیارتباط و علائم♦ کاربری بیسیم های سری T۹۰۰۰♦ سیستم ATC♦ آشنایی با ارتباطات راه آهن♦ آشنایی با راه آهن برقی♦ آشنایی با سیستم ATC ویژه لکوموتیوران♦ آشنایی با سیستم ATC ویژه پرسنل علائم الکتریکی♦ آشنایی با سیستم ATC و بلاک میانی♦ تعمیرو نگهداری Atc♦ آشنایی با اصول دوربین مداربسته (CCTV )♦ تعمیرکار ارتباط و علائم♦ اینترلاکینگ شرکت مهندسی مهاران♦ GIS در حمل و نقل ریلی♦ تجزیه و تحلیل سازمان♦ استابیلایزر هوشمند مدل STB۳-V۱♦ اپراتوری پانل کنترل محلی رایانه ای (اینترلاکینگ الکترونیکی)♦ سیستم انتقال SDH♦ سیستم انتقال نوری مدل Fons Wearer♦ نحوه استفاده از تلفن صحرائی♦ آشنایی با نحوه نگهداری تجهیزات شبکه رادیویی DMR♦ آموزش سیار استفاده از بی سیم از طریق شبکه ترانک♦ آموزش سامانه ساختمانها و ابنیه(اجاره اموال غیرمنقول)♦ تربیت مربی کاربری بی سیم های موجود در راه آهنسیروحرکت♦ حل مشکلات منابع انسانی♦ آشنایی با شرایط اضطراری و مدیریت بحران♦ نحوه انجام صحیح اتصال و انفصال در قطارهای مسافری♦ نرم افزار ثبت شکایات سامانه صدای مسافر( ویژه ناظران)♦ سیستم مدیریت حمل بار♦ آموزش سیار پیشگیری و اطفاء حریق♦ آشنایی با مفاهیم و نحوه اجرا و گزارش گیری قطارهای باری برنامهای♦ مقررات حمل کالای خطرناک (سوزنبان، مامورین مانور و روسای قطار باری)♦ سامانه جامع اطلاعات ایستگاهی♦ بازآموزی مقررات عمومی سیروحرکت ویژه مشاغل عملیاتی♦ نرم افزار ثبت شکایات سامانه صدای مسافر( ویژه اپراتور های پاسخگویی )♦ سامانه مدیریت تقلیل سرعت و حکم احتیاط♦ ATC( کنترل مرکزی، کنترل مناطق و CTC، متصدی ترافیک و روسای قطار باری)♦ کاربران سامانه جامع مسافری (pcs)♦ بازآموزی اجباری مشاغل سیر و حرکت♦ توصیه های ایمنی به متصدیان ترافیک♦ آشنایی با مقررات استفاده از واگنهای باری در ارتباط بین المللی (PGW)♦ کارگاه آشنایی با مقررات بین المللی مرتبط با واگنهای خارجی♦ سرمانورچی مصویه ۳۷۹۵۰/ص۱۸-۹۷/۵/۴♦ بازآموزی وظایف شغلی مامورین مانور♦ متصدی ترافیک ایستگاه (۵۷۴۸/۱۳-۴/۹/۷۵)♦ آشنایی با مقررات و قوانین حمل و نقل بین المللی و ترانزیت♦ بازآموزی کاربرد فناوری ارتباطات در راه آهن(انواع تلفن – بی سیم-شبکه ترانک) برای مشاغل ترافیک♦ بازآموزی شناسایی ترمز (اصول بهره برداری از ترمز) برای مشاغل ترافیک♦ بازآموزی سوزن و طرز کار آن برای شغل مانورچی♦ بازآموزی حفاظت ایمنی سیروحرکت برای مشاغل ترافیک♦ بازآموزی اتصال و انفصال برای شغل مانورچی بدو خدمت♦ بازآموزی ارتباطات در سیستم های سیر و حرکت برای شغل رئیس قطار باری♦ بازآموزی شناخت مشخصات فنی و بهره برداری واگن ها برای شغل مانورچی♦ بازآموزی نحوه کار با بی سیم دستی و کاربردآن در شغل سوزنبانی♦ بازآموزی سیستم ترمز برای شغل رئیس قطار باری♦ آموزش سیار حمل کالای خطرناک♦ بازآموزی مقررات عمومی سیروحرکت برای شغل سوزنبان♦ دوره عملی علامات خطی راه آهن♦ بازآموزی شناسایی ترمز (اصول بهره برداری از ترمز) برای مشاغل ترافیک♦ بازآموزی واگن شناسی برای شغل رئیس قطار باریخط♦ نصب تعمیر و نگهداری پمپ های گریس پاش♦ ARC GIS♦ ایمنی در عملیات جوش درزریل♦ آشنایی باطراحی فضای سبزگیاهان (چیدمان گیاهی)♦ آشنایی با ساخت و راه اندازی راه آهن♦ سیستم هیدرولیک و نگهداری و تعمیرات آن در ماشین آلات مکانیزه♦ روش مقاوم سازی پل♦ سیستم پنوماتیک در نگهداری و تعمیرات آن در ماشین آلات مکانیزه♦ اصول نگهداری و تعمیرات ۱♦ مدیریت پروژه بر اساس استاندارد PMBOK♦ نحوه نظارت بر روسازی خطوط♦ نقشه برداری مسیر♦ آشنایی با اصول و مبانی GPS♦ طراحی سیستمهای جریان ضعیف ۱♦ یلینگ♦ ایمن سازی ترانشه ها♦ مونتاژ و نصب سوزن با تراورس بتنی (۱)♦ آشنایی با ناوگان راه آهن جهت مشاغل حوزه فنی و زیربنایی♦ آشنایی باطراحی فضای سبزگیاهان (چیدمان گیاهی)♦ آموزش کاربردی نرم افزار ArcGIS(مقدماتی)♦ آموزش بانک اطلاعاتی اوراکل بکار رفته در طراحی و پیاده سازی سیستم نت کازوین♦ آشنایی با ناوگان راه آهن جهت مشاغل حوزه فنی و زیربنایی♦ ایمن سازی ترانشه ها♦ نحوه ورود اطلاعات em, pm در نرم افزار کازوین♦ آشنایی با مقررات عمومی سیرو حرکت ویژه مشاغل خط♦ مسئولین اکیپ های تعمیرات خط و ابنیه♦ طراحی و آشنایی با سیستم مدیریت هوشمند ساختمان♦ صرفه جویی درمصرف انرژی♦ طراحی سازه درنرم افزار ETABS♦ کارگاه روش مقاوم سازی پل ها♦ روش های تعمیرومرمت وتقویت سازه هاناوگان
بازآموزی اجباری مامورین پست بازدید
فن آوری اطلاعات
اداری مالی
عمومی و فرهنگی
ایمنی
|